u folo me..sure i folo u .....

Thursday, January 13, 2011

Celoteh 90 : My Laman Nurani …. Go Green !

 

 

 

 

      DSC_1338DSC_1347

 

Busy banget rasa nyer kebelakangan nie…sampai  x sempat nak upgrade

bunga-bungaan di Laman Nurani  Induk nie…satu ketika dulu..ketika Induk

rajin…berpuluh2 spesis bunga ada kat laman nih!!! Tapi sekarang…dah

banyak yg pupus…bukan apa…dulu ada maid Indon kat rumah nie..dia suka

layan Induk berkebun…tapi sejak dia balik..dah x de geng la pulak rasa nyer…

 

Dalam post yg lepas2..Induk ada cite pasal pokok markisa yg Induk tanam &

u oll tgok la apa dah jadi….tak payah susah2 nak jaga..pokok markisa Induk

dengan tanpa segan silunya telah menjadi rimbun sebegitu rupa…he..he..&

Induk tengah dok pikir nak cantas pokok nie..tapi sayang la pulakkkk…buah dia

tengah banyak…setakat nie markisa ni tidak menghampakan Induk…x

berhenti2  dia berbuah malahan pokok jambu air Induk tidak dapat bernafas

dibuat nyerrr….x sedar diri betul lah ko nie MARKISA!!!! hik!hik!!! Korang nak

rasa buah nie…???? Meh ler datang sini…free jerk!!!!

 

   DSC_1342DSC_1340

 

Bunga purple ni dari spesis menjalar……dah lama Induk tanam pokok

nie..berbelas tahun…Induk bawa benih dia dari Johor..ketika Induk mengajar

kat sana dulu & bila Induk pindah NS..Induk angkut sekali pokok nie…ambil

masa lama gak untuk bunga nie menjadi…& kalau dia dah mula berbunga…

dia akan sentiasa berbunga….kalau tengok pagi2 waktu ada embun menitis…

perhhhhhhhhh…memang cantik beb !!!!!! Nama bunga nie.???? apa ekkk???

cuba u oll habaq kat Induk ????

 

DSC_1344 DSC_1348

 

Ni satu lagi spesis ….Induk suka tgok bunga nie coz daun dia unik…yg kat

pasu kecik tu…ha..ha..ha..dah gondol kene sambar dengan kambing ,,,,,dan yg

dah besar nyer..pic kat sebelah tu…unik kan????mmm…kalau kat rumah

kaum Cina..byk bunga nie…Induk ada tanya gak kengkawan….dia org kat

bunga nie ada ongggggggggg!!!!!!hu..hu..hu…

 

 

  DSC_1347DSC_1335

 

Bunga nie ada story gak..diberi oleh seorang rakan guru yg sekarang dah

berpindah ke negeri asalnya..Kelate…Kak Wan Salma…apa lah kaba nyer dia

sekarang….korang tau…Induk berkenalan dengan Kak Wan nie dalam blog…

dia pun suka tanam bunga…bila Induk kata tertarik dengan bunga nie…alih2

sampai jer kat ofis Induk 4 pasu…..he..he..owwww….yg nie pun spesis

menjalar jugak…cantik kalau di tanamkan pergola….

 

 

DSC_1336DSC_1388 

 

Dan yg ini spesis bunga kertas…dulu2 kat rumah Induk nie ada berpuluh2

pasu bunga kertas..tapi la nie dah banyak yg pupus…selaras dengan

kesibukan kita orang…yg tinggal sekarang nie..sume bunga2 yg tahan lasak

jer..yg x dimakan dek kambing & yg x perlu kene banyak kali siram…

alaaaaaaa….lupa pulak nak ambil gambar orkid Induk…lain kali yeeeee…..kita

dok cite pasal bunga lagi….dan Induk memang teramat2 suka melihat daun2

hijau sebab tu rumah Induk ada ala2 macam dalam hutan sketttt…he..he…

adiosssssss…..

2 comments:

atty's said...

salam..ya allah terliur nengok mangga tu ..huhuhuuhuhu

IndukDen said...

stty's>>>itu bukan mangga ler atty..tp buah markisa...rasa nya masam jugakkk...