u folo me..sure i folo u .....

Monday, January 10, 2011

Celoteh 88 : Imbauan Kenangan…Rumah Pusaka Nenek

 

 

pic wan

 

Petang semalam… boring sesangat…dok usung Nikon D80 Induk dan

ambik skill sambil belek2 camera…sambil tu dok luangkan masa bersama

wan Induk……sibuk dia tanya..”apo yg ekau pikul tu??? Induk  halakan

lensa kat  dia sambil dok snap beberapa shot….bising dia…isk!isk! apo

kojo ekau nih!!!! tak  do kojo ko ???  he..he…he..

Usia Wan telah menghampiri 90 tahun kot..bila tanya umur dia..jawapan

nya ialah..Ontah!!! x ingat den dooooo…Sesuai dengan umur dia…wan dah

mula agak pelupa..tapi deria penglihatan dan pendengarannya masih

clear…terutama dengan cucu kesayangannya yg sorang nih!!! ahaks !!!!

bukan apa..kalau dengar kereta Induk yg masuk ke laman rumah..laju jer

dia datang sambil bertanya berkali2….ekau dari mano ???? dah lamo

sampai ko ??? dan pertanyaan tersebut akan Induk jawab berkali2

jugakkkkkkkk….adeiiiii….tapi sejak kebelakang nie Induk dah dapat satu

idea…korang nak tahu ????  Sebelum wan tanya banyak dan berkali2

Induk yg akan tanya dia dulu…..he…he…he..he…

DSC_1372

Wan ada berbelas orang anak…tapi yg tinggal kini ada 7 orang saja..yg

lain telah terlebih dahulu meninggalkan kami dan ada yg Induk x pernah

jumpa pun…tp dia selalu cerita dengan Induk tentang anak2 dia yg telah

pergi nie…ada yg meninggal masa kecil & ada yg telah dewasa…

Al - Fatihah utk yg telah pergi….

DSC_1365 

Sebut tentang wan…pic yg Induk masukkan nie adalah  peninggalan

pusaka ibu dia…nenek Induk…rumah nie..bersebelahan dengan rumah

kami..dah agak reput coz dah lama ditinggalkan…lagipun ibu saudara

Induk dah buat satu lagi rumah bersebelahan dengan rumah nie…

DSC_1360

Rumah nie banyak meninggalkan kenangan kepada kami…ketika Induk

masih kecil..di sinilah kami berkumpul sambil berebut memungut buah

mempelam yg gugur dihujung halaman rumah…Di zaman persekolahan

pula…nenek akan mengintai kami dari kekisi dan tingkap melihat kami

pergi dan balik dari sekolah. Sehingga usia sebegini pun..Induk ada

ketikanya seolah2 terbayang lagi yg nenek ada mengintai kami…..

DSC_1361

Tika zaman remaja Induk…ditangga inilah kami duduk beramai2 bersama

dengan sepupu2 Induk yg lain mengambil angin petang dan malam…

sambil tersenggih2 melihat rakan2 yg lalu didepan rumah nie…ha..ha..ha…

lepak kat tangga tu geng !!!!

 

DSC_1368

Selaras dengan peredaran zaman…rumah nie dah semakin buruk dan

dimakan anai2…dengarnya bapa saudara Induk dah berbincang utk

meruntuhkan rumah nie…adesssss….

        DSC_1405 DSC_1407

 

Semalam..bila Induk berbual dengan wan tentang hasrat anak2 dia…

Induk tgok wan termenung panjang…sambil berkata…kok dah x elok..nak

buek apo…ghuntuh an laaa…walaupun Induk rasa dia rasa sayu dan amat

sayangkan rumah tersebut….

 

DSC_1417 

Mmmm…n3 nie agak merusuh kan hati Induk…seolah2 mengamit 

kenangan silam…kenangan bersama ibu saudara…bapa saudara…yg

semuanya ketika ini sudah sibuk dengan anak2, cucu2 dan keluarga

masing2… kenangan bersama adik beradik di zaman kecil… juga

kenangan bersama rakan sekampung…sesungguh nyer Induk amat merindui suasana tersebut..( adeiiiiiii…ni yg tangkap leleh nie…)

Penutup cerita….kembali kepada wan Induk…dia suka berpantun….salah

satu pantunnya yg Induk ingat ialah…

 

                                    Asap api Tanjung Tuan,

                                    Kuala Linggi bakaunya rendah,

                                    Hajat hati kepada tuan,

                                    Langit tinggi ku rasa rendah…..

6 comments:

Noorma Ismail said...

sayang kalau dirobohkan...

IndukDen said...

Noorma Ismail>>mmg pun..sayang tp apa nak buat..

Melati said...

alaaahai, sayangnya roboh,... kenangan yg tak blh dinilai dengan wang ringgit,..

Melati: jualan gudang & AJL25!

Mr Bujang Senang said...

sayu bilo tengok gambar ghumah ni... bilo tengok gambar ni, teringat kek kampong lak... tangkap leleh cam ni... jauh ni...

IndukDen said...

Melati>>>memang x boleh dinilai dgn wang ringgit...sentimental value nih!!

IndukDen said...

Mr Bujang Senang>>>dok jauh eh!!!seb baik ada blog..boleh gak dok intai2 story kita org..he..he..