u folo me..sure i folo u .....

Saturday, January 22, 2011

Celoteh 93: Hakeem & Merah

 

Adeiiiiiiiiiiiiii……apasal la lain macam pagi  Sabtu nie…usik tu x kene usik nie x kene…dok jenguk bilik anak bujang Induk…huh…berdengkur lagi…pada hal  subuh hari lagi td Induk dah dengar abah dia dok membebel suh sembahyang subuh…& Induk dah dok sembur air kat “iron” Induk nie nak bagi dia bangun….eeeeeeeeee….anak2 korang cam tu ker??????? & “Myrzek” awal2 lagi dah lesap menjalani xtvt hujung minggu dia…apa lagi…pi Gng Dato laaa…..

 

 Akim

 

Dan…dlm termenung2 nih…tetiba teringat kat anak buah Induk dua orang nie…Akem & Merah….Usia Akem 4 tahun lebih…x banyak lebih dia…4 bulan kot…yg buat Induk terkenang kat dia bukan apa…semalam Induk dok meleter kan dia…x tahu lah dia faham ke idak apa yg Induk leterkan..he..he….Awal tahun itu hari Akem dah mula masuk pra sekolah…masa tu bukan main semangat lagi…kita org pun macammmmm x caya jer dia dah nak sekolah..coz Akem nie badan dia kecik jer…kalau p klinik..sah2 dapat subsidi susu kot…!!! cukup lasak & suka tersenyum…Induk suka tengok dia senyum…nak tau…tgok dia posing kat atas tu…

 

Dalam dua minggu persekolahan nie..dah beberapa kali dia buat perangai…biasalah kan budak kecik…rasa nyer confirmmmmmmmm cikgu dia tension gila….beberapa kali bila kakak ipar Induk ambik dia balik sekolah…dia tidur kat belakang kelas…ha..ha..ha..Akem wat perangai….bila Induk tanyakat sekolah tadi belajar apa???dengan selamba dia kata….x tahu…Akem tido…!!!!! Adeiiiiiii..anak buah Induk  sorang nie…& semalam  cikgu dia bekalkan kerja sekolah utk disiapkan di rumah….tp rasa pelik sket la…mungkin Induk dah lama x mengajar..& x tau sylabus  pra sekolah sekarang nie….Akem kena siap kan huruf “a” satu muka surat…puas Induk dok ajar dia…pegang pensel pun x tau lagi…& Induk pun lebih kurang cikgu dia jugakkkk….naik angin…& Akem cabut lari x nak tulis lagi….ha…ha..ha..ha…Tapi kan…seingat Induk..masa Induk tadika dulu…Induk pun lebih kurang Akem jugak….sampai sekarang nie..kalau Induk jumpa cikgu Induk tu..dia selalu sebut….” ni dia budak yg suko koyak2 buku dulu….tulis sikit..tapi koyak eh banyak…tiap2 hari buku baru….” he..he..he…dan rasa nyer masa tu…kalau tadika tu..x lah terus tulis huruf saja…masa tu…kita di suruh conteng2 buku jer…lukis2 ular…buat garisan turun naik…lakar2 garisan…dah lama & dah mahir pegang pensel..baru la mula buat huruf A..B…& seterus nyer….mmmmmmmmm……x tau lah cam ne skrang nie….or sekarang nie..bebudak dah semakin pandai….masuk jer sekolah…cikgu2 nak anak murid dia terus pandai TULIS & BACA….!!!!

 

Sambung cite tentang Akem…ptg smlm Induk dengar abang Induk..ayah Akem..dok membebelkan anak dia…minggu depan..kalau Akem buat perangai lagi…x nak p sekolah…dia nak hantar Akem. dok kat kandang kambing belakang rumah Induk nie…kengkawan dengan kambing dia…..he..he..he..Alahaiiiiiiii!!!!!!! sian Akemmmmm……& bila Induk tanya Akem..nak p skolah x..terus dia mengangguk laju…& Induk dah janji ngan Akem nak beli meja tulis kecil tuk dia…Hopes Akem x wat perangai lagi….hu..hu..hu…

 

 merah

 

Dan..pic yg kat atas nie…sorang lagi..anak buah Induk….her nick name…Merah@ Meyah..he..he..coz masa dia lahir dulu kulit dia merah sesangat….so sampai ari nie kekal nama Merah tu..Merah nie adik Akemm…jarak umur dengan Akem lebih kurang satu tahun jer…& badan dia lebih besar pada Akem..petah berceloteh & bercakap…& dia jugak sibuk nak bersekolah..tapi belum cukup umur….& Induk rasa yg buat Akem x selesa di sekolah..coz dia teringatkan “best frenz” dia yg dok tinggal kat umah…sapa lagi??si Merah nie. lah!!! depa nie x bleh berenggang langsung….ke luar ke dalam berdua…he..he..

Minggu lepas..besday Merah yg ke 3….Induk belikan dia beskal…warna Merah jugak…wokehhhhhhhh!!!!!!!! nanti Induk sambung lagi ya….mesin basuh dah bunyi tu…pi sidai kain jap!!!!!